onsdag 12 november 2014

Rapport Q3 2014 - Mekonomen

Idag på morgonen presenterade Mekonomen delårsrapporten avseende Q3 - 2014. Efter att ha läst igenom rapporten kan jag konstatera att det var en riktigt fin rapport där samtliga koncernbolag ökade såväl omsättningen som förbättrade rörelseresultatet. Danmark fortsätter dock att vara ett sänke vilket kanske inte var helt oväntat, men ändå får anses som (den enda) plumpen i protokollet.

För koncernen som helhet förbättrade Mekonomen sig på varenda punkt jämfört med Q3-2013: 

VD och koncernchefen Håkan Lundstedt skriver i VD-ordet bland annat attMekonomen Group nådde ett av sina starkaste rörelseresultat för ett kvartal. Exkluderat Danmark var resultatet det högsta som nåtts hittills. Den nordiska marknaden har varit svag men stabil under året och vår tillväxt har främst kommit genom anslutna verkstäder”. Det är ju riktigt trevlig läsning för trots att marknaden alltså har varit svag (om än stabil) samt att den danska verksamheten ännu inte är på banan så lyckas Mekonomen visa på försäljningstillväxt och förbättrad lönsamhet. Rörelseresultatet är till och med på en nivå att det är ett av de bästa kvartalen någonsin. Det är riktigt starkt! När marknaden blir något mer positiv och den danska verksamheten fungerar bättre bör vi med andra ord kunna förvänta oss ännu starkare siffror. Som aktieägare känns det så klart trevligt.
I VD-ordet går också att läsa attDen nordiska marknaden har varit svag men stabil under kvartalet och vi förväntar oss ingen förändring under resten av året eller 2015. I denna marknad är det aktörer med starka koncept som kan visa tillväxt”. Mekonomen tillhör utan tvekan en av de aktörer som har storleken och konceptet för att visa tillväxt. Andra framgångsfaktorer är den ökade kostnadseffektiviteten och en stark inköpsposition.

Det är också intressant att Mekonomen, som en av sex konkurrerande kedjor, nu gått samman för att bygga upp en gemensam bokningssajt kallad Lasingoo. Planen är att sajten ska lanseras under slutet av november 2014 och ett viktigt syfte är att bättre kunna möta hotet från den danska jämförelsesajten Autobutler. Läs mer om denna satsning i artikeln Ohelig allians i bilverkstaden på di.se. Kedjorna som gått ihop för att utveckla sajten är Mekonomen, OKQ8, Autoexperten, AD-bildelar, Bosch Carservice och Hedins bil.
Såväl omsättning som lönsamhet har förbättrats i samtliga koncernbolag vilket är fantastiskt. Mekonomen anger själva att det beror på god kostnadskontroll och en stark tillväxt i kvartalet om 10 % från anslutna verkstäder. En titt på respektive koncernbolag ger följande:


MECA Danmarks rörelseresultat under kvartalet var -13 MSEK jämfört med -9 MSEK samma period 2013. Med andra ord tynger den danska verksamheten koncernbolaget rejält och här måste Mekonomen snart börja vända trenden. Många insatser görs uppenbarligen, men är det tillräckligt frågar jag mig? Det vore intressant att få ett uttalande från VD:n om hur mycket tålamod Mekonomen egentligen har. Finns det någon uttalad deadline innan mer drastiska åtgärder vidtas? Kanske har jag missat någon information, men jag skulle som aktieägare vilja se en mer konkret plan kring utmaningarna med Danmark.

MECA exklusive Danmark visade upp riktigt fina siffror jämfört med samma kvartal 2013.

Även Mekonomen Nordic visade upp förbättringar på alla punkter:


Detta gäller även Sörensen og Balchen:

Sammanfattningsvis kan sägas att rapporten var riktigt stark.
Det verkar marknaden också tycka för i skrivande stund är aktien upp med c:a 7,5 % eller 12 kr. Det är så klart väldigt glädjande att samtliga koncernbolag visar på tillväxt och förbättrad lönsamhet, inte minst med tanke på att marknaden anses svag just nu kombinerat med att den danska verksamheten fortsätter att tynga. Tar man det i beaktning bör uppsidan, när det väl vänder, vara riktigt fin. Jag grämer mig lite över att jag inte köpte på mig fler under dippen i oktober, men å andra sidan får jag väl glädja mig åt att jag istället gjorde inköp i ett antal andra fina bolag. Dessutom utgör Mekonomen redan idag c:a 8-9 % av aktieportföljen.
Dina tankar och åsikter om Mekonomens Q3-rapport?

9 kommentarer:

  1. Tack för en bra sammanfattning! Nu besparade du mig att skriva en samma;)

    Jag tycker det är kul att försäljningen kommit igång av deras egna produkter och hoppas denna ökar, då mycket finns att hämta i/från den.

    Danmark...alla bolag har problem i detta pölse-älskande land...why?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det fanns flera glädjeämnen i rapporten helt klart.
      Vad gäller Danmark önskar jag att jag visste. Det jag däremot vet av egen erfarenhet är att danskar generellt är väldigt annorlunda att göra affärer med på gott och ont =)

      Radera
    2. Word =)

      Jag kommer öka när det bli vinsthemtagningar eller en annan dipp. Med denna rapport tror jag kursen kan nå 185-195 innan Q4. Sedan är det en annan sak om Q4 klarar förväntningarna.

      Sitter just nu och analyserar Mr. Green. Dock, studierna gör att ngn djupare analys inte kan göras förrän efter fredag.

      Mvh

      Radera
    3. Ja ett kvartal är trots allt inte mycket, men långsiktigt känns ändå Mekonomen som ett trevligt innehav på många sätt.

      Radera
  2. Riktigt bra dag med Mekonomen! Jag får nog skicka ett tack till 4020 som fick upp mina ögon.
    Men vet någon varför marknaden i norden är "har varit svag men stabil under året"? Behöver inte bilar alltid repareras?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns säkerligen många skäl, men stentuff konkurrens med många nya aktörer de senaste åren lär vara en faktor.

      Radera
    2. Ok. Jag tolkar det mer som att marknaden generellt är "svag", dvs. antalet bilar som ska repareras är få. Och slutsatsen på det bör rimligen vara att att när marknaden är starkare, dvs. fler bilar som ska repareras, skulle rapporterna se ännu bättre ut. Din tolkning är mer att Mekonomens marknad har varit svag. Hur som helst, jag tror det finns mycket att hämta i Mekonomen under lång tid.

      Radera
    3. Med svag menar man nog utan tillväxt. Dvs tillväxten i marknaden är inte så stor. Ett inlägg i den debatten kan vara: http://cornucopia.cornubot.se/2012/02/peak-car.html
      Minskat bilåkande = minskat reparationsbehov.
      Även om det är sant går det fortfarande för Mekonomen att ta marknadsandelar och/eller expandera för att växa själva. Jag hoppas i första hand på marknadsandelar (med kostnadskontroll) i mitt innehav av Mekonomen.
      Tack Vägen till frihet för bra rapportsummering!

      Radera
    4. Jag tror på en kombination, dvs en svag tillväxt generellt inom branschen samt en ökad konkurrens = fler aktörer som ska dela på kakan. Precis som Pengabrorsan skriver tror jag dock att Mekonomen tillhör en av de aktörer på marknaden som har bäst förutsättningar att skapa tillväxt trots detta. Deras starka varumärke, storlek, förträffliga affärsmodell och starka inköpsfunktion är starka konkurrensfördelar.

      Radera