tisdag 16 december 2014

Mekonomen tar krafttag i Danmark

Idag meddelar Mekonomen att de genomför en omfattande strukturförändring inom den danska verksamheten. Samtliga 28 butiker läggs ned liksom centrallager och huvudkontor. Mekonomen kommer dock att behålla sina franchiseverkstäder, Mekonomen Autoteknik och MekoPartner, där de satsar på logistik utan mellanled i distributionskedjan.


Det här tycker jag var mycket positiva nyheter. Den danska verksamheten har bara det senaste året gått med förlust om 90 MSEK och jag har, med anledning av detta, i tidigare inlägg ställt mig frågan om ledningen gör tillräckligt för att stoppa blodflödet. Genom den här insatsen bör möjligheterna för att få stopp på de skenande förlusterna vara goda.

Mekonomen meddelar att denna förändring kommer innebära engångskostnader om 280 MSEK som kommer påverka rörelseresultatet i december 2014. Förändringen förväntas däremot ge en positiv effekt på rörelseresultatet 2015 och framåt. Även kassaflödet förväntas förbättras något.

Bolaget skriver att marknaden i Danmark har präglats av hård konkurrens och prispress och att förändringen genomförs för att säkra lönsamhet i Danmark 2015. Håkan Lundstedt, VD och koncernchef inom Mekonomen Group säger att: "Den strukturförändring som nu vidtas är nödvändig och möjliggör en långsiktig närvaro på den danska marknaden via våra franchiseverkstäder samt kommer att bidra positivt till Mekonomen Groups lönsamhet och utveckling"

Dina tankar om denna förändring?

8 kommentarer:

  1. Äntligen säger jag!
    Bättre sent än aldrig för i ärlighetens namn borde de redan ha lagt ner i Danmark.

    SvaraRadera
  2. Instämmer med Anonym!

    SvaraRadera
  3. Det man framförallt kan fråga sig är vilken möjlighet bolaget har att växa organiskt framöver om man blir utkonkurrerad i Danmark.Sett till att den danska marknaden varit problematisk under flera års tid och koncernledningen lanserat åtgärdspaket efter åtgärdspaket utan att lyckas något vidare får väl beslutet anses högst rationellt. Det positiva är att man kan fokusera på annat när nedläggningen väl är klar.

    /RM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att möjligheterna för organisk tillväxt ändå är ganska så ok på andra marknader än Danmark. Någon enorm tillväxt lär vi nog inte tala om, men kombinerar man viss tillväxt med bättre kostnadskontroll så ser caset riktigt spännande ut. Som du säger, nu när sorgebarnet Danmark försvinner kan ledningen fokusera på andra och mer värdeskapande insatser.

      Radera
  4. Vilken typ av butiker har de haft? Butiker som bara har sålt produkter till bil (ev. båt) eller har de även sålt annat som verktyg och arbetskläder?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte 100% säker så rätta mig gärna om jag har fel, men så vitt jag känner till går väldigt mycket av försäljningen från butik i Danmark till verkstäderna (över 90%?). Andelen som köpts direkt av privata konsumenter är alltså liten. Däremot tror jag att butikerna nog har haft ett sortiment som även inbegriper annat än reservdelar, t ex bilbarnstolar, takboxar, bilvårdsprodukter osv. Se t ex http://mekonomen.dk/default2.asp?p=kampanj&m=butik.

      Radera