torsdag 17 december 2015

Rapport Q1 2015/2016 - MQ

Idag kom MQ med sin rapport avseende det första kvartalet för verksamhetsåret 2015/2016. Rapporten var överlag positiv läsning och jag kan konstatera att MQ fortsätter att utvecklas i rätt riktning. Marknaden verkar dock ha förväntat sig mer och aktien sjönk med 2,9 % på rapporten.


MQ har gjort en riktigt trevlig resa sedan VD Christina Ståhls tillträdde och den positiva trenden har uppenbarligen fortsatt. Försäljningstillväxten för Q1 - 15/16 ökade liksom resultatet. Nettolåneskulden är låg. Flera nya varumärken har lanserats i antingen MQ Shop Online eller i butik (t ex Loungewear by 365 och Happy Socks) och MQ erbjuder nu 60 olika varumärken i sortimentet. Tre nya butiker har haft premiär och dessa är Grensen i Oslo, Mall of Scandinavia i Stockholm (Solna) samt en butik i Norrtälje. Vad gäller butiken i Mall of Scandinavia så kan jag meddela att jag har varit där och kollat. Mycket trevlig butik och dessutom i ett riktigt bra läge. Trots att det var en vanlig vardag och dessutom mitt på dagen fanns många kunder i butiken vilket var trevligt att se. MQ skriver också att denna butik har varit MQ:s bästa premiär någonsin "med en försäljning långt över egna högst ställda ambitioner".

En titt på nettoomsättningen visar att den har ökat med 7 % och uppgick till 382 MSEK (357). Marknaden ökade med 6,1 % enligt HUI. Det är alltså så att MQ tar marknadsandelar och det verkar också vara så att klädbranschen i stort mår rätt så bra. Det svåra måste vara att ta in rätt typ av kläder med tanke på att vädret varit lite märkligt under 2015. MQ:s Q4 (dvs sommaren) bjöd på riktigt kallt väder i såväl juni som juli och när väl augusti kom (då höstkollektionen normalt brukar marknadsföras) kom sommaren på allvar. MQ:s Q1 kan inte heller ha varit enkel att hantera. Först september som mer eller mindre blev sommar och så en höst/början på vinter som varit ovanligt varm. Detta verkar dock MQ ha lyckats parera mycket väl.

Jag tycker det är synd att inte e-handelssiffrorna redovisas separat för det hade verkligen varit kul att kunna följa utvecklingen. MQ själva skriver dock i rapporten att kanalen utvecklas väl, men lite siffror hade de kunnat bjuda på tycker jag. Min bedömning är dock att MQ Shop Online redan nu bidrar positivt samtidigt som potentialen för fortsatt tillväxt i den här kanalen är hög.

På kostnadssidan kan jag konstatera att de ökat från 172 MSEK samma period 14/15 till 182 MSEK. De ökade kostnaderna uppges främst bero på kommersiella satsningar (nya butiker och marknadsföring), löneökningar samt höjd arbetsgivaravgift för unga. Trots ökade kostnader så tycker jag att kostnadskontrollen verkar fortsatt god. Det ser jag också som mycket viktigt, inte minst nu när MQ verkar ha börjat trycka lite lätt på gaspedalen.

Bruttomarginalen sjönk och uppgick till 59,7 % (61) vilket är ett litet minus. Kampanjer (rea) och valutaeffekt anges som orsaker. Bolaget skriver dock att "merparten av dollareffekten är parerad i kvartalet". Tilläggas bör dock att MQ:s bruttomarginal, trots att den sjunkit något, är stark. En viktig anledning till detta är säkerligen att en betydande andel av sortimentet utgörs av externa varumärken och för dessa behöver inte MQ själva brottas med dollarproblematiken utan det får de externa leverantörerna göra på egen hand.

Periodens resultatet uppgick till 32 MSEK jämfört med 29 MSEK samma period föregående år. Det innebär ett resultat per aktie om 0,92 SEK (0,83). Rörelsemarginalen blev 10,9 % (10,9).

Kassaflödet var under perioden relativt svagt. Från den löpande verksamheten blev det 3 MSEK (10) och efter investeringar -8 MSEK (7). Orsak (kassaflöde från löpande verksamhet) anges vara att bolaget betalt mer skatt i Q1.

Nettolåneskulden uppgick per den 30:e november 2015 till 109 MSEK (166). Det innebär faktiskt att nettolåneskulden har ökat med 6 MSEK jämfört med Q4 - 2014/2015 då skulden uppgick till 103 MSEK. Nettolåneskulden/EBITDA är dock samma som för Q4 och uppgår till 0,6 vilket är en enorm skillnad jämfört för några år sedan då den vara närmare 3! Trots en något högre skuldsättning nu jämfört med föregående kvartal så ser MQ finansiellt riktigt starkt ut. Soliditeten uppgår till 66% (62).

Som jag tidigare varit inne på så kommer det förr eller senare att krävas fler fysiska butiker för att skapa tillväxt. De senaste åren har inte antalet butiker vuxit alls utan legat still kring 120 stycken. För tillfället verkar det dock gå utmärkt och skapa tillväxt och förbättrad lönsamhet genom att jobba med och vidareutveckla det som redan finns. Frågan är dock hur länge till det håller? Ett tag till går det nog, men förr eller senare kommer det definitivt att krävas att butiksnätet expanderas.

Min känsla är att MQ inte har för avsikt att trycka gasen i botten den närmsta tiden (vilket sannolikt är klokt) utan istället fokusera på att vidareutveckla det som redan finns. Möjligen öppnas någon/några få nya butiker i en rimlig närtid, men främst måste tillväxten alltså komma ifrån befintlig struktur.

MQ Shop Online lär därför bli en viktig faktor i det här sammanhanget samt att rätt varumärken adderas till sortimentet. Det kombinerat med att befintliga butiker fräschas upp (vilket ska leda till  ökad omsättning), marknadsföring och att kostnadskontrollen fortsatt är god bör kunna ge lite till Jag skulle dock önska att MQ:s ledning så smått började kommunicera lite mer konkret hur tillväxtplanerna framöver ser ut och ska realiseras för att eliminera eventuell osäkerhet kring tillväxtaspekten på något längre sikt. 

Sammanfattningsvis vill jag säga att jag tycker att väldigt mycket pekar i rätt riktning och att Q1 rapporten i stort var positiv läsning. Ledningen, med VD Christina Ståhl i spetsen, har mitt fulla förtroende och har gjort i princip alla rätt så här långt. Det största orosmolnet utifrån mitt perspektiv är tillväxten på lite längre sikt. Samtidigt och som jag sagt tidigare är jag dock inte allt för oroad eftersom jag tror på ledningens förmåga att hantera en balanserad tillväxt.

Dina tankar om MQ och Q1 rapporten?

5 kommentarer:

  1. Jag har inte läst den ordentligt måste jag erkänna. Gav de någon anledning till att inte separat redovisa e-handel...min egen reflektion är att det kanske har att göra med att e-handel och butik blir mer integrerat i flera butiker tex kan man prova en produkt i butik och sen få den hemskickad då kan det ju vara svårt att säga om det är e-handel eller butik??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det anger ingen anledning, men som du säger kan det säkerligen vara svårt att separera vad som är vad ibland.

      Jag tycker dock det vore intressant om de ville redovisa hur mycket de säljer genom MQ Shop Online plattformen, hur hög konverteringsgraden är (dvs tittar på produkt och också köper), vilken typ av produkter som säljer bäst mm. Det borde knappast vara omöjligt att få fram och jag blir förvånad om MQ:s ledning inte har råkoll på den typen av information.

      Radera
    2. Bra rapport, spännande med såpass bra MoS-öppning. Öppningen/flytten av flagshipstore Norge har också varit framgångsrik av vad jag förstått. Jag känner mig fortsatt trygg i min investering.

      Rörande Shop Online-konceptet o frivids kommentar ovan så verkar att prova i butik o sen få den hemskickad en tveksam lösning. Så som MQ jobbar, handla på nätet o få den skickad till butik (då allt på nätet inte finns i butik, vissa varumärken finns ENDAST på nätet) känns mycket bättre.

      Flera fördelar:
      - Möjlighet till merförsäljning då slutkund hämtar varan i butik
      - Kund kan prova varan i butik innan de väljer behåll/skicka tillbaka
      - Färre returfrakter då MQ kan samla ihop returer och inte skicka en grej i taget, som många andra gör.
      - Kund vet med säkerhet att den storlek man efterfrågar finns i butik när man åker dit etc..

      Dock har frivid förmodligen rätt i svårigheten att styra vad som är vad - e-handel vs butik. Betalningen på något beställt i e-butik görs i fysisk butik när man hämtar varan, därmed registreras försäljningen på fysisk butik - eller? MQ borde dock ändå ha koll på "return rate" och kunna redovisa siffror separat..

      Radera
    3. Ja det var en bra rapport även om den inte var fantastisk. Det mesta pekar dock i rätt riktning så även jag känner mig trygg med investeringen.

      Som du skriver Per är det säkerligen inte enkelt att exakt veta vad som är vad (t ex beställning gjord via MQ Shop Online, kunden åker till butik och betalar samt hämtar varan). Jag ser det dock inte som att det måste vara en exakt vetenskap. De borde (minst) kunna göra följande:

      1. Redovisa konverteringsgraden, dvs när hela köpet göra genom MQ Shop Online (titta på produkt, beställa, betala och få varan skickad till sig)
      2. Redovisa hur stor andel av den totala försäljningen som går till så att kunden beställer varan genom MQ Shop Online men hämtar och betalar i butik. En variant är naturligtvis att beställa + betala via MQ Shop Online men hämta i butik.
      3. Redovisa vilka produkter som går bäst i MQ Shop Online. Vore också kul att se vilka varumärken som säljer bäst via nätet, men det kanske är mer känsligt?

      Finns säkert fler saker som vore kul att veta, men ovan bör inte vara något problem att redovisa då statistiken garanterat finns. Jag är övertygad om att ledningen har stenkoll på ovan idag, men av någon anledning väljer att inte redovisa det separat.

      Radera


  2. Vi erbjuder lån till låg ränta på endast 2% och ingen kreditkontroll, våra tjänster är snabba och mycket tillförlitliga som lån är godkända inom 12 timmar efter applicering, vi erbjuda från ett minimum av $ 2000 till ett maximum av $ 20 miljoner, lån erbjuds endast till personer över 18 år Om du är intresserad av våra tjänster, är du skyldig att kontakta oss via mail (denisbradfordloansevice@gmail.com) och få ditt lån i dag.

    SvaraRadera